“La cooperació és la convicció que ningú pot arribar a la meta si no arriben tots”
Virginia Burden
Aquesta és una de les frases que donen
sentit al treball en equip dins del sistema educatiu. I, amb ella vull
introduir la feina en grup que he elaborat juntament amb les meves companyes
(futures docents) del Màster en Formació del Professorat de l’especialitat de Tecnologia de Servei. Un treball de planificació, disseny i execució a partir de
l’aprenentatge basat en projectes i aprenentatge serveis, proposat com tasca
per l’alumnat de segon Cicle de Grau Superior d'Integració Social i amb una base
de transversalitat que és el tema que s'ocupa i s’ha de tractar.
Per tant, quan parlem de treball en
equip en educació, no només es conjuminar disciplines, si no és anar més enllà.
Es fer una feina que requereix molt de compromís, esforç, implicació,
sentiment i col·laboració per part de tots els que conformen el sistema
educatiu. És arribar a un treball interdisciplinari amb un objectiu comú que
contribueixi a l’aprenentatge actiu, circular i centrat a l’alumnat, per tal d’aconseguir
uns coneixements basats en el mètode inductiu i experimental.
La nostra proposta d’activitats plantejada
parteix d’una sortida per part de la classe del segon cicle d'Integració
Social al centre històric de Dalt Vila, per a fer un diagnòstic de
la situació que pateixen moltes persones amb diversitat funcional a
conseqüència del difícil accés que presenta el nucli antic i la seva muralla.
Una activitat que es treballarà sobre els continguts dels diferents mòduls
implicats en la iniciativa com són Empresa i Iniciativa Emprenedora (EIE), Primers Auxilis, Habilitats Socials (HHSS) i Sistemes
Augmentatius i Alternatius de la Comunicació sempre fent referència a promoure
l’aprenentatge en funció dels Resultats d’Aprenentatges de cada mòdul que es
volen perseguir.
La
present proposta didàctica té a l’alumnat com principal artifici de la
seva pròpia educació i de la cultura en la qual viu. Per aquest motiu, durà a terme una pedagogia activa i participativa, que fomenti la iniciativa i
la creativitat. A més, ha d’afavorir la feina en equip com manera de créixer en
la solidaritat i en la col·laboració. Per això, es posaren en marxa
metodologies de treball cooperatiu, que comptarà amb la coordinació de tot l’equip
docent, partint d’un enfocament multidisciplinari que guiarà tot el procés de
desenvolupament i avaluació. Una avaluació reguladora, basada en la pràctica
formativa i formadora perquè l’alumnat pugui arribar a crear el seu propi
aprenentatge a través de l’anàlisi, comprensió i aplicació dels coneixements
assolits.
En definitiva, fent referència a l’entrada anterior, es pot dir que les bones
praxis s’aconsegueixen fent equips compromesos per un fi en comú i, la
responsabilitat de la construcció d’un bon aprenentatge per part de l’alumnat, també gira al voltant de la resta de departaments educatius i dels alts càrrecs
que ocupen el cim de la jerarquització a l’educació (conselleria i altres
administracions públiques).
Ordre ECD/106/2013, de 23 de gener, per la qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de gradu superior corresponent al títol de Tècnic Superior en Integració Social. BOE-A-2013-1037.
https://www.boe.es/eli/es/o/2013/01/23/ecd106
No hay comentarios:
Publicar un comentario