lunes, 8 de noviembre de 2021

Època de canvis i nous desafiaments com a futura docent


Partint de la base que sempre m’ha commogut l’idea del canvi de metodologia dins del sistema educatiu, vaig decidir estudiar el Màster de Formació al Professorat i així,  poder dedicar-me posteriorment aquesta professió que, no només implica vocació per part de la persona, sinó una responsabilitat i un compromís en totes les esferes socials de l’alumnat, ja que de tu depèn, amb l’actitud que desenvolupis la teva feina, el que els altres puguin adquirir i aprendre.

Des de que vaig començar la etapa primària fins a dia d’avui, mai he deixat de formar-me.  Ho he fet  sempre amb l’idea d’aconseguir un bon treball, però es pot dir que no he gaudit de la formació que estava rebent. Tenint en compte la poca interacció grupal que hi havia dins de l’aula juntament amb la quantitat de continguts, a vegades impartits sense sentit, i la metodologia d’ensenyament per part del professorat, ha fet que em replantegi una nova forma d’impartir classe com a futura docent.

Il·lustració 1* imatge extreta d'internet

Abans de començar el Màster, la meva idea de canvi en l’educació estava basada només en els continguts, però estic descobrint que totes les assignatures tenen un objectiu comú, “l’apoderament de l’alumnat i el seu desenvolupament integral ”. De fet, que bé sona! Una combinació on s’hi inclouen, d’una banda; als coneixements previs, les actituds i la diversitat de capacitats, i de l’altra; la cooperació, la gestió d’emocions i el pensament crític i creatiu. Tot això, de la mà de l’ensenyament híbrid. Unes percepcions significatives a tenir en compte i a reflexionar, a més, desprès d’haver passat una gran pandèmia que a commogut a la humanitat.

Així mateix, fent referència a l’article de Pérez i Soto, “Aprender Juntos a Vivir y explorar la Complejidad. Nuevos Marcos Pedagógicos de Interpretación y Acción”, em trobo en total acord amb ells i crec que el canvi és imminentment necessari,  ja que en la societat contemporània en la qual vivim encara es segueixen reproduint patrons de la època de la Industrialització a les escoles.

La nova normalitat post pandèmia està demanant uns escenaris socioeducatius on es doni més importància al context que engloba a l’alumnat que als continguts. Per això, es parla d’una acció urgent, de repensar la teoria i la pràctica del currículum, l’ensenyament, l’avaluació i la pròpia escola com institució. A més a més,  fomentar i promoure la cultura pedagògica per a crear espais de reflexió i “aprendre a aprendre” a través d’estratègies conjuntes. De fet, mai abans s’ha treballat a l’escola la concepció de que ser vulnerable i reconèixer les teves febleses comporta un aprenentatge que habilita a la persona amb resiliència i apoderament, capaç de moure’s en escenaris amb seguretat i amb la percepció de que dels errors s’aprèn. De no tenir por a l’equivocació i de compartir aquest sentiment de cura i empatia cap als altres.

No obstant això, a l’àmbit educatiu no s’ha de deixar de costat la importància de la creativitat individual, que exposada a través del treball en conjunt pot portar a un món d’experiències noves, investigacions i crear una aliança d’aprenentatges. Però, per aconseguir tot això, ens trobem a l’era de les TIC i no passen desapercebudes davant nosaltres, han vingut per a quedar-se i fer-nos la vida més fàcil. Com a docents, les necessitem i tenim que capacitar a l’alumnat i a les seves famílies perquè facin un bon ús d’elles, com a eines pedagògiques i utilitzar-les com ensenyament híbrid.

I que dir de les avaluacions, quan tots haurien de rebre un feedback i autoavaluar-nos, incloent professorat, família i sistema.

En definitiva, tots aquest elements formen part de la nova concepció de sistema educatiu, que per mi com a futura docent suposen un repte amb moltes ganes d’afrontar-lo, però si fem equip, el canvi serà més fàcil.



 Referències:

 Ángel I. Pérez i Encarnación Soto Gómez, (2021) “Aprender Juntos a Vivir y explorar la Complejidad. Nuevos Marcos Pedagógicos de Interpretación y Acción” pág, 13-24. REICI. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación. Universidad de Málaga.

https://revistas.uam.es/reice/issue/view/reice2021_19_4/678  

BENVINGUTS I BENVINGUDES


 

Wooolaaaa!!!! 😉

Sóc na Marta, estudiant del Màster de Formació al Professorat a la UIB.

Quan a la meva formació, estic graduada en Treball Social per la Universitat Complutense de Madrid. També tinc estudis com a Tècnica Superior en Animació Sociocultural. He realitzat el curs de Teleformació per Docents i el curs de Formador de Formadors. Pertanyo a l'especialitat de tecnologia de servei.

La meva experiència professional com a Treballadora Social ha estat variada i amb col·lectius diferents. 

En primer lloc, vaig treballar en dos projectes; la lluita contra la pobresa i la immigració. D'aquest darrer és on em ve l'interès per la docència, ja que impartia cursos de formació en habilitats socials per a la inserció sociolaboral. També, portava un espai de cerca activa d'ocupació i creació d'eines amb aquesta finalitat. A més, feia de mediadora entre l'empresa i l'usuari/ària, ja que eren persones vulnerables que necessitaven un acompanyament durant tot el procés.

D'altra banda, he treballat com a Treballadora Social en Serveis Socials Comunitaris Bàsics, on en la gran majoria de casos feia servir el model sistèmic d'intervenció (Es tenen en compte les característiques de tot el nucli familiar per poder intervenir sobre un cas). Aquesta experiència em va dur a coordinar-me moltes vegades amb educadors/es socials que intervenien amb casos de menors, en l'etapa educativa i adolescent. En veure que tots tenien relacionades les mancances tant psicològiques com socials, em va animar més a introduir-me al món de la docència, per poder observar, transmetre noves formes d'aprenentatge i aprendre alhora d'ells/es i així almenys pal·liar les dificultats que a conseqüències de factors externs a la persona acaben afectant al currículum educatiu.

Actualment, treballo en una associació per a persones amb necessitats especials exercint la meva professió. Una de les meves funcions és coordinar-me amb els recursos de la zona per atendre les demandes de les famílies associades i dels menors. Tinc la sort que faig molta coordinació amb els equips d'orientació dels col·legis i instituts de les illes d'Eivissa i Formentera, ja que els usuaris/es són menors, en el més gran dels casos, escolaritzats a primària i secundària. Penso que la figura del Treballador Social al paper d'orientador/a i/o professor/a pot aportar molts coneixements i eines dins del sistema educatiu.

Sobre les meves aficions, m'encanta tot allò que té a veure amb l'art, però el que més, pintar llenços d'una manera molt personalitzada. A més, una vegada a l'any, necessito fer un viatge com a creixement personal.