jueves, 30 de diciembre de 2021

L’ERA DIGITAL: CONÈIXER, CREAR I COMUNICAR VS REBRE, REPETIR I RECORDAR

 


En aquestes dues taules, hi ha una diferenciació entre la pedagogia de “l’aprendre rebent i l’aprendre fent” (Area, 2015 p.30), dins del sistema educatiu. I, és que això té que veure, perquè les societats canvien amb el pas del temps, com si es tractés d’una roca que acaba erosionada per factors externs, que impacten en ella, produint-se una evolució en la seva forma. És el que li ve passant a les metodologies del coneixement-pràctic a les aules. Des de el segle XIX, la institució escolar ha anat transformant-se paulatinament, arribant als anys 80 i 90 amb una pedagogia basada en una didàctica tradicional, on les competències que s’hi havien d’assolir per part de l’alumnat estaven basades en rebre, repetir i recordar (Area, 2015 p.30). Amb l’arribada de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), s’han donat nous plantejaments i, això s’ha pogut veure per part dels docents que amb les seves nocions bàsiques en alguns casos, han implantat eines a l’aula per introduir les noves concepcions digitals com transmissores de coneixement. En aquest cas, al que es fa referència es pot visualitzar a la taula 1. Però, sembla que no ha sorgit encara la transformació total cap a un enfocament més integral i amb clares idees d’un aprenentatge amb sentit de comunitat, basat en conèixer, crear i comunicar.

Estem al segle XXI i, davant del context educatiu, ens trobem a un gran protagonista d’aquests canvis.

El docent – com a propulsor del nou model pedagògic- pel que ha de tenir formació tecno-pedagògica apropiada que li permeti  maximitzar els recursos existents des de les seves realitats educatives” (Izquierdo, et al., 2017  com es va citar en Floréz, et al.,2017 p.6).

Així mateix, com a futurs docents, hem d’anar movent-nos sobre un terreny més focalitzat en “aprendre a aprendre”, -com he senyalat en la darrera entrada del bloc- fent ús de les tecnologies amb sentit de pertinença a un sistema d’aprenentatge compartit per tothom. D’aquesta manera els coneixements seran adquirits i intercanviables a través de la interacció amb la resta, no només a l’aula, si no de manera global, en línia amb el món.

Per una banda, quan es parla de l’ús de les TIC amb sentit, es vol dir que no s’ha de focalitzar la mirada cap a l’ús instrumental, més bé “adquirir les competències professionals per poder desenvolupar el currículum i, millorar la qualitat de l’ensenyament que s’imparteixen a les institucions” (Moreno, 2005 com es va citar en Floréz, et al.,2017 p.6).

En certa manera, com diu Underwood, (2009) “des de els plantejaments tradicionals no és possible desenvolupar les competències necessàries, hi ha que abordar innovacions i canvis que les facin possible i, aprofitar les TIC ja que ofereixen grans possibilitats de canvi en els processos educatius”. Però, d’altra banda, s’oblida de la formació que ha de rebre el docent per poder moure’s en aquests nous escenaris. A les meves observacions que vaig fer a l’aula em remeto; el professorat integra les tecnologies a l’aprenentatge però, no de la manera que es reflexa a la taula 2, no estan formats per això.  D’aquesta manera, els docents es troben davant un repte com comenta la Dra. Belkys, on s’han “d’autoformar a través de cursos per Internet o programes de desenvolupament de talent que ofereixin les institucions educatives, sent aquestes les vies més adequades en matèria de les TIC, precisament pels temps que estem vivim” (Zirit de Naguanagua, 2021). I és que una gran part dels coneixements que adquirim durant la nostre vida són gràcies a les nostres aptituds com autodidactes i també a la interacció social mitjançant el compartiment de continguts en xarxa. És el cas de l’eina digital Twitter, un complement molt útil per l’àmbit de la pedagogia i amb la qual es pot compartir informació i continguts a temps real, sent aquesta una font de continguts rics per aprendre i intercanviar allò après. Per aquest motiu, s’han de fomentar els aprenentatges des d’una esfera digital, alimentant la ment de l’alumnat amb recursos (per crear, comunicar, cercar, organitzar, relacionar-se, etc.) que li poden ser de fàcil accés per consultar o intercanviar des de qualsevol lloc, fent-li independent per la recerca del seu propi coneixement i el desenvolupament en totes les esferes de la vida i, aquí el rol del docent tindrà la funció de acompanyar-li en aquest procés.

En definitiva, estem immersos a l’era digital i, tot el que vingui endavant estarà envoltat de TIC. Per aquesta raó, s’ha d’acceptar que les TIC són el pont de contacte entre el docent i l’alumnat, pel intercanvi de informació i així arribar a la construcció conjunta del coneixement.

 

Referències

Area, M (2015) Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital [archivo PDF]. Aula digital UIB. Universidad de las Islas Baleares.

Floréz, M., Aguilar, A., Hernandez, Y., Salazar, J.P., Pinillos, J.A., Pérez, C. (2017) Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación [archivo PDF]. Revista Espacios. Educación. Vol. 38 (Nº 35) recuperado de

https://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p39.pdf

Underwood, J. (2009). The impact of digital technology: A review of the evidence of the impact of digital technologies. Becta, 1-27.

http://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/10491

Zirit de Naguanagua, C (2021) Conferencia de la Dra. Belkys Guzmán referida a Educación y las TIC en tiempos difíciles Revista de Investigación [archivo PDF].  Nº 102 Vol. 45 recuperado de

https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/9028/5559

No hay comentarios:

Publicar un comentario